Pil, Anne Sofie og Anna

torsdag den 3. marts 2011

Dette er det 50. (stenede) indlæg

Jeg er enig. Måske havde jeg fået bare en anelse for meget ros af mine bekendte for min blog. Eller, ikke måske - det ved jeg, at jeg havde. Gang på gang har jeg mærket blodet suse til mine kinder, når smigren kommer - og bevidstheden om det gjorde det bestemt ikke værre. Jeg ved godt, at jeg er blevet overroset. Derfor var det naturligvis også helt fint med lidt kritik - kan det bruges, tager man kun imod, ikke sandt!


Sagen er, at jeg står i lidt af et dilemma. Jeg har fået at vide, at der simpelthen er for meget brok og klagen på bloggen, og at jeg burde skære ned. Desuden burde jeg dyrke mit humoristiske talent i stedet for. Sådan er jeg blevet fortalt. På den ene side føler jeg mig - sikkert uden grund - lidt stødt, for det er trods alt min blog. Jeg nedfælder mine tanker og skriver egoistisk nok for min egen fornøjelses skyld. Vil gerne have noget at se tilbage på, når efterskoleåret engang får en ende. På samme tid er jeg dog også efterskoleblogger for Efterskoleforeningen, så min egentlige opgave er at fortælle andre unge, hvordan det er at gå på efterskole. Når jeg tænker på dette, kommer jeg automatisk til at beskylde mig selv for at give efterskolelivet alt for meget credit. Jeg kan godt nogengange tænke, at jeg nok kommer til at kun vise de positive sider, så hvis man engang sætter sine fødder på en efterskoles jord, kan man nemt blive skuffet.


Så prøv at hør her. Det er virkelig ikke nemt. Du bor i hus med 100 andre mennesker, du skal enes med - det går ikke altid glat. Du kommer til at føle dig ensom og alene. Nogle dage kommer til at blive pissehamrende hårde, du vil bare hjem og væk fra det hele. Det er så pissesvært at gå på efterskole, det er det altså! Man bliver som sagt nødt til at tage det sure med det søde, så hvis man ikke nogengange har det svært, mister man følelsen af at være glad. Der skal være en modsætning, før begrebet overhovedet eksisterer. Men helt ærligt – ikke alle dage er gode, selvom man naturligvis også selv kan gøre en indsats for at gøre tilværelsen bedre. Jeg ville bare synes, at det var trist, hvis min blog gav et helt forkert og alt for perfekt indtryk af efterskolelivet. Til gengæld – hvis man ser det hele fra et større perspektiv, er det nemt at skue de gode dage fra de dårlige, og så kan man også se at der er langt flere gode end dårlige.


Ej, men helt ærligt. Tilværelsen på en efterskole er ikke altid en dans på roser. Man skal virkelig kæmpe for det. Men hvis man gør det, skal det nok blive et sammenlagt godt år!


Hmm det var egentlig ikke pointen fra før. Jeg står jo som sagt i dette hersens dilemma – skal jeg lytte til mig selv, som ikke ser bloggen udefra, eller skal jeg tage imod en fast læsers råd? For jeg kan godt mærke, at vi er dybt uenige med hinanden.


Knus Luffe


P.S. HURRA! HURRA FOR MIG! Halvtreds indlæg er det blevet til på godt syv måneder!


… Sikke en ligegyldig konstatering.

7 kommentarer:

  1. Lyt til dig selv - hvis du ikke gør det bliver denne her blog mere en slags opremsningsliste over det gode og det dårlige ved efterskolelivet. Man skal kunne mærke at det er DIG som skriver (:

    Skift mellem at skrive det negative og det positive (: ... Du må kunne smaske det sammen så man får et blandet indtryk af efterskolelivet.

    L.K.

    P.S. Sig til Pil at hendes navn er meget smukt og at det var skønt at hun liiige skrev et indlæg på din dejlige blog ! (:

    SvarSlet
  2. Kære Luffe
    Hvis man må kommentere - selv om man er gammel og bare er mor til en efterskoleelev! Bliv ved at skrive som du gør! Din blog er meget personlig og supersjov at læse. Og jeg var irriteret over, at den pludselig var gemt væk - for den er en af grundene til, at jeg kigger på skolens hjemmeside. Jeg ved ikke helt, hvad din lærer kan have ment med, at den er for negativ. Man kan da ikke kritisere, at du beskriver dine helt personlige oplevelser, blandet med alle mulige skøre og skarpe betragtninger om livet på en efterskole. Nej man kan ej. Hvis man vil læse noget neutralt og en lille smule kedeligt (er man nu for negativ?)? kan man jo bare kigge på skolens hjemmeside. Den er såmænd da ok, men sjov er den ikke....:-)
    Hilsen
    Mariann (Kurts mor)

    SvarSlet
  3. Hey Luffe :D

    Jeg kan rigtig godt lide din blog som den er nu. Jeg synes ikke at du skal lave den! For det første vil det nok give et helt forkert indtryk, som du selv skriver, og så vil det vel også virke forkert hvis du skrev hvad andre ville have dig til og ikke hvad du selv synes :)

    SvarSlet
  4. Det er et godt stykke tid siden, at jeg har følt mig så rørt over noget, jeg har læst. Bliver helt varm indeni ved sådan nogle rare, betryggende og opmuntrende kommentarer. Virkelig.

    L.K. - tusind tak, det er sindssygt rart at få et par opbakkende ord af og til, hvis man måske tvivler lidt på sig selv. Jeg skal nok gøre mit bedste! Og naturligvis vil jeg hilse Pil og give hende din søde kompliment med på vejen også. :]

    Mariann - jeg tror egentlig ikke, at jeg rigtig har mødt dig (Effer og jeg planlægger dog at besøge Kurt snarest, eftersom hun har været hjemme hos os begge to), men alligevel får jeg helt vildt lyst til at give dig et kæmpe kram! Jeg kan forresten fortælle dig, at min egen mor græd (på en god måde), da hun læste din kommentar! ... Lidt pinligt, egentlig. Men tusind tak! Det er sjovt, at du skriver, at det er en lærer, der har givet mig kritik for bloggen - for det mener jeg helt bestemt ikke, at jeg på noget tidspunkt har givet udtryk for(?) Men det er sjovt, fordi at det rent faktisk ER en lærer, der har klaget lidt over for meget negativitet...

    Tredje (anonyme) kommentator - tak skal du have. :] Du har helt ret. Jeg kan godt se, at det nok ville virke lidt mærkeligt. Jeg vil skrive, hvad jeg selv har lyst til!

    SvarSlet
  5. Hej igen
    Du skal være meget velkommen hos os Luffe!
    Næh - du skrev ikke noget om, hvem der havde sagt det, bare "en fast læser". Jeg lagde bare to og to sammen og ud kom - en lærer, som blev bange for skolens ry. Og det er jo vanskelige tider for efterskolerne, så forstå da også godt at man skal tænke sig om. Det har du også gjort, synes jeg! HIlsen Mariann

    SvarSlet
  6. Jeg er faktisk glad for at du også er negativ. For så for man (eller jeg) set at det ikke altid er en dans på roser, at gå på efterskole. Gennem din blog/dig så ser jeg hvordan det er. Og tusind tak (: Jeg havde på fornemmelsen, at alt var godt og fedt. Tak for at få mig ned på jorden xD
    Btw - forsæt som du har lyst til. Det nytter jo ikke noget, at du forgylder efterskolelivet, så kommende elever bliver skuffede, når de opdager, at alt er som en dans på roser ^^

    Hilsen Mette

    SvarSlet
  7. Kære Luffe
    Du skriver fantastisk og det skal du blive ved med. Din gamle lærer ønsker ikke censur, såmænd blot at samtale om din blog.
    Jeg håber du når at lave endnu 50 indlæg og så synes jeg du skal få det udgivet til sidst.
    Iver

    SvarSlet